apply online for passport Pass Port Services

online passport services

Passport Application

"Passport" is an official document, issued by competent authority on behalf of a sovereign nation state, certifying the holders identity and nationality, & authorizing the holder to travel abroad of counrty.
here you can apply Passport on HM E-Seva, you have to obtain an application from the Passport Office or the designated Speed Post Centre or any of the designated outlets in your city. Along with the duly filled application form, you have to submit proof of residence, date of birth, change of name, documents for ECNR, expired passport (if any), passport size photographs etc.The normal time taken for issuance of a passport is five to six weeks.

In case of an emergency you can apply for a fresh or duplicate passport under the 'Tatkaal' scheme. The Tatkaal Scheme allows passports to be issued on payment of additional fee over and above the normal passport application fee. The 'Tatkaal' Scheme would only be applicable in cases where either the police verification report is not required or where a passport can be issued on post police verification basis passport without change in address, Government servants with NOC and their spouses and applications with Verification Certificates.

Documents Required For Address Proof

  • Address proof
  • Election (Voter) ID card with present address
  • Aadhaar card
  • Gas connection
  • Phone bill with current address
  • Bank passport
  • Rental agreement if staying in a rented house
  • Income Tax Assessment order
  • Water bill with current address
  • Electricity bill with current address
  • Certificate from employer on letterhead with a seal and signature
  • Passport of the spouse
  • Age proof- One can submit any of the following documents as age proof for passport
  • Birth certificate issued by the municipal authority or any other office authorized to issue the birth certificate.
  • School leaving certificate/ Secondary school leaving certificate.
  • Certificate sworn before a magistrate.
best online passport service provider
online passport services

पासपोर्ट आवेदन

"पासपोर्ट" एक आधिकारिक दस्तावेज है, जो एक संप्रभु राष्ट्र राज्य की ओर से सक्षम प्राधिकारी द्वारा जारी किया जाता है, धारकों की पहचान और राष्ट्रीयता को प्रमाणित करता है, और धारक को विदेश में यात्रा करने के लिए अधिकृत करता है। ।
यहां आप एचएम ई-सेवा पर पासपोर्ट लागू कर सकते हैं, आपको पासपोर्ट कार्यालय या नामित स्पीड पोस्ट सेंटर या अपने शहर के किसी भी नामित आउटलेट से आवेदन प्राप्त करना होगा। विधिवत भरे हुए आवेदन पत्र के साथ, आपको निवास का प्रमाण, जन्म तिथि, नाम बदलने, ईसीएनआर के लिए दस्तावेज, समय-समय पर पासपोर्ट (यदि कोई हो), पासपोर्ट आकार की तस्वीरें आदि जमा करना होगा। पासपोर्ट जारी करने के लिए सामान्य समय लिया जाता है पांच से छह सप्ताह।

आपात स्थिति के मामले में आप 'तात्काल' योजना के तहत ताजा या डुप्लिकेट पासपोर्ट के लिए आवेदन कर सकते हैं। तत्काल योजना सामान्य पासपोर्ट आवेदन शुल्क के ऊपर और ऊपर अतिरिक्त शुल्क के भुगतान पर पासपोर्ट जारी करने की अनुमति देती है। 'तत्काल' योजना केवल उन मामलों में लागू होगी जहां पुलिस सत्यापन रिपोर्ट की आवश्यकता नहीं है या जहां डाकघर सत्यापन आधार पर पासपोर्ट जारी किया जा सकता है, पते में परिवर्तन किए बिना पासपोर्ट, एनओसी के साथ सरकारी कर्मचारी और उनके पति / सत्यापन प्रमाण पत्र के साथ आवेदन ।

पता प्रमाण के लिए आवश्यक दस्तावेज

  • पते का सबूत
  • वर्तमान पते के साथ चुनाव (मतदाता) आईडी कार्ड
  • आधार कार्ड
  • गैस कनेक्शन
  • वर्तमान पते के साथ फोन बिल
  • बैंक पासपोर्ट
  • एक किराए पर घर में रहने पर किराया समझौता
  • आयकर आकलन आदेश
  • वर्तमान पते के साथ पानी बिल
  • वर्तमान पते के साथ बिजली बिल
  • एक मुहर और हस्ताक्षर के साथ लेटरहेड पर नियोक्ता से सर्टिफिकेट
  • पति / पत्नी का पासपोर्ट
  • आयु प्रमाण- पासपोर्ट के लिए आयु प्रमाण के रूप में कोई भी निम्नलिखित दस्तावेज जमा कर सकता है
  • नगर निगम प्राधिकरण या जन्म प्रमाण पत्र जारी करने के लिए अधिकृत किसी भी अन्य कार्यालय द्वारा जारी जन्म प्रमाण पत्र।
  • स्कूल छोड़ने का प्रमाण पत्र / माध्यमिक विद्यालय छोड़ने का प्रमाण पत्र।
  • प्रमाण पत्र एक मजिस्ट्रेट के सामने शपथ ली।
best online passport service provider